Jaguar Salens Motors Roeselare
Jaguar Salens Motors Roeselare
 

Jaguar TCS Racing drijft softwareontwikkeling voor race en weg aan in Monaco.

Jaguar TCS Racing drijft softwareontwikkeling voor race

en weg aan in Monaco.

 

  • Jaguar TCS Racing onthult hoe zijn software-ingenieurs een programmering op maat creëren voor elke race in het Wereldkampioenschap ABB FIA Formule E.
  • Met ‘driver-in-the-loop’-simulatoren kan de I-TYPE 5 van Jaguar race-per-race softwarewijzigingen ondergaan die veel verder gaan dan in vergelijkbare autosportcategorieën.
  • De softwarekennis die Jaguar tijdens de wedstrijden opdoet, wordt ook gebruikt voor software-updates ‘over-the-air’ voor klanten. Elke update kan meer dan 18 miljoen regels code bevatten, gevalideerd door meer dan 5 miljoen tests gedurende een totaal van meer dan 23.000 uur.
  • De baanbrekende tools en processen, die het verschil maken in de competitie, zullen Jaguar helpen om in de toekomst meer – en sneller – software-updates te leveren.

Antwerpen, 28 april 2022 – Elk stratencircuit in het Wereldkampioenschap ABB FIA Formule E is een unieke uitdaging. Om die uitdaging aan te gaan, wordt ook de software in de I-TYPE 5-bolide van Jaguar TCS Racing voor elk circuit aangepast.

Het ontwikkelingsteam optimaliseert onophoudelijk elke parameter, door de optimale afstelling af te leveren voor de omstandigheden die eigen zijn aan elke racelocatie die seizoen acht wereldwijd aandoet. De ingenieurs bouwen voort op de kennis verworven tijdens de vorige race om zelfs de kleinste verbeteringen optimaal te benutten.

Dat impliceert dat er verschillende softwareversies moeten worden ontwikkeld, getest, gevalideerd en geïmplementeerd, waardoor het ontwikkelingsniveau intensiever is dan in elke andere vergelijkbare autosportcategorie. Jaguar TCS Racing gebruikt enkele van ‘s werelds meest geavanceerde HIL- en DIL-simulatoren ('hardware-in-the-loop’ respectievelijk ‘driver-in-the-loop’) om dat te realiseren op het korte tijdsbestek tussen de races.

Tijdens de wedstrijden in Diriyah, Mexico en Rome werd meer dan 36 TB aan gegevens verzameld. De inzichten hiervan werden geïntegreerd in de software die deze zaterdag in Monaco zal worden gebruikt en helpen piloten Mitch Evans en Sam Bird om de best mogelijke start te krijgen op dit iconische stratencircuit. Het repetitieve en exhaustieve optimalisatieproces gaat door tot de laatste race van het Formule E-seizoen in Seoel.

Deze mogelijkheid stelt het team in staat om alle software intern te ontwikkelen en te valideren. Het hele proces verloopt bovendien veel sneller dan mogelijk is met de traditionele tools en testinstallaties voor computerondersteunde ontwikkeling (CAE). Al deze kennis wordt gedeeld met de teams die de productiemodellen van Jaguar ontwikkelen. Dankzij dit partnerschap kunnen de ontwikkelingstermijnen van zowel race- als wegmodellen worden verkort.

James Barclay, Director en Team Principal van Jaguar TCS Racing: “Formule E-races zijn spannend om naar te kijken en onderscheiden zich volgens de meeste mensen door hun ongelofelijke concurrentieniveau. Het verschil tussen de wagens in de Top 15 bedraagt doorgaans minder dan een halve seconde per ronde. Om succesvol te zijn, moeten we dus de best mogelijke prestaties uit onze Jaguar I-TYPE 5-bolide halen.Software is het cruciale element dat vooral resultaten oplevert tijdens het seizoen. Daarom ontwikkelen we elk algoritme en elke lijn van de code met behulp van hypergeavanceerde virtuele tools en simulaties om zelfs de kleinste verbeteringen op het vlak van prestaties, efficiëntie en robuustheid te realiseren. Hetzelfde geldt voor de wegmodellen en daarom helpt de kennis die we opdoen in de competitie ook de geëlektrificeerde wagens van Jaguar nog beter te maken.”

Het zelfdragende koetswerk uit koolstofvezel en de batterij van 54 kWh mogen dan al gemeenschappelijk zijn voor alle elf teams in het kampioenschap, Jaguar TCS Racing ontwikkelt wel zelf zijn aandrijfgeheel, inclusief de lichte, compacte en efficiënte elektromotor, transmissie en omvormer.

De kampioenschapsvoorschriften beperken het aantal circuittests dat mag worden uitgevoerd voordat de hardwareontwikkeling wordt bevroren voor de duur van de overeenkomstige homologatieperiode. Daarom staat softwareontwikkeling centraal in de Formule E, omdat ze bijdraagt tot een zo efficiënt mogelijk gebruik van elke joule aan energie die in en uit de batterij stroomt. Elke minuscule winst wordt benut om de auto gedurende het seizoen continu te verbeteren.

Diezelfde aanpak zien we ook bij de productiewagens van het merk, met dat verschil dat de updates vanop afstand naar hun wagen worden doorgestuurd via software-updates ‘over-the-air’ (SOTA). Dat komt niet alleen de aandrijving ten goede maar verbetert ook de functionaliteit op het vlak van geavanceerde rijhulpsystemen, infotainment, connectiviteit, enz.

Een typische SOTA-update kan meer dan 18 miljoen regels code bevatten, die zijn gevalideerd door meer dan 5 miljoen tests, uitgevoerd in meer dan 340 locaties wereldwijd en over een totaal van meer dan 23.000 uur, alvorens ze worden vrijgegeven aan klanten.

Dit jaar omvatten de SOTA-updates al compatibiliteit met ​ what3words-navigatie, verbeterde laadfuncties met timer en de mogelijkheid om een maximaal laadniveau in te stellen voor de zuiver elektrische I-PACE en de oplaadbare hybrideversies van de E-PACE en F-PACE.

De voortdurende kennisoverdracht van het circuit naar de weg zal Jaguar TCS Racing en Jaguar-klanten ten goede komen en kadert geheel in de ontwikkeling van de Jaguar I-TYPE van de volgende generatie voor seizoen negen en de zuiver elektrische Jaguars van de volgende generatie, die vanaf 2025 een emotioneel aantrekkelijk design en baanbrekende technologieën van de volgende generatie zullen opleveren.